Studenten Tech Campus in 2e leerjaar aan het werk als Smart Technician

Studenten team Busch

Tijdens je opleiding al aan het werk als Smart Technician? Belinda, Jacco, Bram, Leon en Lars krijgen deze kans. De tweedejaars studenten Middenkader Engineering doen mee aan de pilot Smart Technician. Een periode van 10 weken gaan zij wekelijks een middag naar het bedrijf Busch BV in Woerden om in de praktijk te leren hoe het ontwerpen en produceren van een vacuümpomp in zijn werk gaat. Andere groepen studenten zijn te gast Eneco uit Utrecht, OMVE BV uit de Meern en Verweij Installatietechniek uit Nieuwegein.

Bram: ”In het begin hebben we bij het bedrijf veel theorielessen gekregen om kennis op te doen over de vacuümpompen. Dit zit normaal niet in de opleiding, want het is heel specifiek. We hebben extra wiskunde gekregen om bepaalde berekeningen te kunnen maken. Verder hebben we veel geleerd over brandveiligheid en explosiegevaar.”

Belinda: ”Het is de bedoeling dat wij een R5 Atex pomp ontwerpen, de onderdelen maken en de pomp assembleren. In ons team zijn gelukkig meerdere disciplines vertegenwoordigd. De studenten werktuigbouwkunde hebben bijvoorbeeld het frame voor de pomp getekend in Solid Works, en het daarna in elkaar gelast. De studenten mechatronica hebben de pomp aangesloten en de besturing geregeld met een PLC. We doen ook heel veel dingen samen en leren zo van elkaars vakgebied.”

Jacco: “Het is heel leerzaam om op deze manier een project te doen. Omdat je in een bedrijf werkt zie je het gehele proces en doe je nieuwe kennis op. Alle ervaring is mooi meegenomen natuurlijk. Werken voor een opdrachtgever is ook anders dan voor een project op school. Het bedrijf is heel positief over onze inbreng.”

Bram: “In november moeten we ons product opleveren en een presentatie aan de klant geven over het project. De pomp die wij maken blijft in het bedrijf en wordt ingezet in de introductie voor nieuwe medewerkers. Op die manier laten wij ook iets moois achter.”

Docent Michael van der Vlist: Met deze vorm van leren wil Tech College het onderwijs dichter bij de beroepspraktijk brengen en het concept van hybride leren in de praktijk brengen. Uitgangspunten hierbij zijn (techniek) breed opleiden en het bieden van een krachtige leeromgeving. Door deze vorm van onderwijs verkrijgen de leerlingen competenties die beter aansluiten op de snelle technologische ontwikkelingen en voldoen daarmee beter aan de vraag naar breeddenkende techneuten, oftewel Smart technicians.”

16 oktober 2018
ROC Midden Nederland
Tech College

Heb je vragen?

Vraag het ons voorlichtingscentrum: